Op route door Nepal

29 december 2013 - Xi An, China

Dag 390 tm 401: dinsdag 21 november tm maandag 2 december 2013

Namaste! In het pikkedonker rijd ik een stoffig Nepal binnen. Door het verkeer dat gehaast en chaotisch over de droge zanderige wegen rijdt, is het net alsof ik door een zandhoos rijd. Wanneer ik na zevenen de Indiase douane gepasseerd ben en het Nepalese Customhouse binnen loop, blijken alle Nepalese officieren, die mijn autocarnet in Nepal moeten afstempelen, al naar huis te zijn. Even lijkt het erop, dat ik deze nacht bij de grens moet doorbrengen, maar gelukkig lukt het me om een douanier te vinden die bevoegd is om zijn handtekening te zetten. Met het passeren van de grens zit ik weer in een andere tijdszone. Meestal gaat het om halve of hele uren, maar het tijdsverschil met India is hier slechts een kwartier. -rare jongens die Nepalezen-

Ik krijg bij het immigratiekantoor te horen, dat de wegen in Nepal veel beter zijn dan in India. In het donker rijden in landen als Nepal en India is niet echt ontspannend, daarom mijd ik het zoveel als mogelijk. Niet alleen omdat de wegen barslecht zijn, maar ook omdat er totaal geen verlichting is. Zeker 50% van de weggebruikers (mens én dier) heeft geen verlichting en daardoor ontstaan er af en toe levensgevaarlijke situaties. Als er toch verlichting gebruikt wordt, lijkt het de normaalste zaak van de wereld om met groot licht te rijden. De koplampen van de tegemoetkomende vrachtwagens en bussen verblinden continue mijn zicht, waardoor ik zelf noodgedwongen ook met groot licht rijd.

Als ik meer dan een uur gereden heb, besluit ik een onverhard pad op te rijden richting het bos. Tot nu toe heb ik nog steeds geen geschikte plek naast de weg kunnen vinden om te overnachten en het is al laat geworden. De temperaturen koelen 's nachts inmiddels af naar circa vijf graden en om het goed warm te houden, heb ik een week geleden twee dikke wollen kleden gekocht op een markt in het Indiasche Agra. De temperatuurverschillen in het noorden en zuiden van India waren ook al goed merkbaar. In Chennai, zuid India, bleef het 's nachts nog boven de vijfentwintig graden, maar in Agra, noord India, koelde het al af naar het vriespunt. Ik heb dik een jaar lang in meer dan vijfendertig graden geleefd, dus ik moet wel even wennen aan de kou. Sowieso moet ik in Kathmandu warme kleding inkopen om de extreme temperaturen te trotseren als ik straks mijn reis voortzet door Tibet, China, Mongolië en Siberië/Rusland.

Wanneer ik in het bos een voor mijn gevoel geschikte plek vind, zet ik in het donker mijn tent snel op en ben erg benieuwd naar wat ik morgenvroeg zal zien bij daglicht. Misschien een wijds vergezicht met aan de horizon besneeuwde toppen, want bergen zijn en blijven magisch voor mij. Ik kijk daarom ook enorm uit naar de eerste besneeuwde toppen van de Himalaya.

De volgende ochtend is het al vroeg als ik kinderen om de auto hoor rennen. Ik denk bij mezelf: 'Ben ik nu alweer gespot? Dat kan toch niet? Ik sta immers midden in het bos en ben hier in het pikkedonker naar toe gereden?'. Wanneer ik de tent los rits en naar de verbaasde en nieuwsgierige gezichten kijk, blijkt dat ik gisteravond met de auto... een schoolplein ben opgereden en dat ik daar mijn tent opgezet heb! Nee he, dat heb ik weer! Lachend probeer ik wat contact te maken en wanneer ik de kinderen allemaal een ballon geef, is het ijs snel gebroken. Naast de open plek in het bos blijkt namelijk een vervallen schooltje te staan waar kinderen van de dichtstbijzijnde dorpen les krijgen. Ik maak handengebarend een praatje met één van de leraressen en nadat de tent gedroogd is, pak ik de auto snel in en word ik uitgezwaaid door jong en oud. Een warm welkom in Nepal!

Hetauda - Shivapuri Nagarjun NPKathmandu - Dolalghat (23)

De rit naar Kathmandu is werkelijk adembenemend mooi. Uiteraard kies ik ervoor om de onverharde weg er naar toe te nemen. Hier rijden geen auto's meer. Op deze offroadroute zijn de Nissan en zijn bestuurder helemaal in hun element! Via rotsachtige bergpaden langs ongekend diepe afgronden, door brede rivieren, langs meren en door verafgelegen dorpen nader ik vele uren later Kathmandu.

Hetauda - Shivapuri Nagarjun NP (10)Hetauda - Shivapuri Nagarjun NP (11)Dolalghat - Zhangmuzen (Tibet)

Wanneer ik de laatste top van de berg passeer en via bijna onneembare haarspeldbochten moet afdalen, overvalt mij een onbeschrijvelijk gevoel. Ademloos sta ik oog in oog met de toppen van enkele imposante 8.000-ers. Goh, wat kun je je dan sterk, maar tegelijkertijd erg klein voelen. Hiervoor ben ik naar Nepal gekomen; voor dit magische gevoel! Ditzelfde gevoel hadden Margrethe en ik ook toen we in Lapland het Noorderlicht hebben mogen aanschouwen.

Hetauda - Shivapuri Nagarjun NP (20)

Wanneer ik in Kathmandu de nodige warme thermo- en winterkleding heb gekocht, maak ik een week lang een rondreis door Nepal. Nepal doet me erg denken aan onze reis door Nieuw Zeeland; een schitterende ongerepte natuur. Ik overnacht op plekken in Nationale parken, naast wild stromende rivieren of ergens hoog in de bergen. Ik word wakker met uitzicht op de besneeuwde toppen van het Annapurna region en Nagarkot in de Kathmandu Valley. Of ik kijk vanuit de tent bovenop een wolkendeken die de stad eronder bedekt. Magisch!

Kathmandu - Dolalghat (3)Tansen - BharatpurShivapuri Nagarjun NP - KathmanduShivapuri Nagarjun NP - Kathmandu (2)

Ik ontmoet een Duits en een Zwitsers stel waarmee ik in Kathmandu uit eten ga. We hebben een gezellige avond en zij maken mij alvast lekker met hun verhalen over en foto's van de Tibet-reis die zij een week ervoor hebben gemaakt. Tibet, mijn volgende bestemming!

KathmanduKathmandu (6)Kathmandu (11)Kathmandu (14)

Maandag 2 december rijd ik al vroeg naar Zhangmuzen, de grens van Nepal met Tibet! Daar ontmoet ik vandaag aan Chinese zijde de Tibetaanse gids die met mij op route door Tibet gaat. De grenspassage tussen Nepal en Tibet ligt op dik 2.000 meter hoogte en het duurt uiteraard weer uren voordat ik met de auto de grens bereik. Ik had niet verwacht dat ook hier de vrachtwagens weer massaal de weg blokkeren. Er is hier geen ruimte om elkaar fatsoenlijk te kunnen passeren, dus moet ik geduldig aansluiten in de lange rij.

Dolalghat - Zhangmuzen (Tibet) (23)Dolalghat - Zhangmuzen (Tibet) (14)Dolalghat - Zhangmuzen (Tibet) (15)

Af en toe zie ik een gaatje en lukt het me om uiteindelijk toch rond 14 uur bij de grens te komen. Ik moet opschieten, want het is in China 2 uren en 15 minuten later dan in Nepal. En om 17 uur sluit de Chinese grens! Ik weet inmiddels hoe het Chinese regime is, dicht is dicht! Zonder pardon! Tot overmaat van ramp blijkt ook nog eens de sleutel van de kluis van de Nepalese Customs te zijn verdwenen en in deze kluis liggen de stempels die ik nodig heb voor mijn autocarnet. Ik stel voor om dan maar een gelijksoortige stempel te gebruiken waar de heren uiteindelijk mee instemmen.

Om tien voor drie rijd ik dan eindelijk de Friendship-brug richting Tibet op. Een ongekend uniek moment om hier over heen te mogen rijden. Het is weinig buitenlanders gelukt om met eigen vervoer deze brug tussen Nepal en Tibet te passeren en China binnen te rijden.

Dolalghat - Zhangmuzen (Tibet) (16)

Ik ben zeker weten de eerste Nederlander in een eigen Australische auto. Volgens mij is mijn geluksgevoel van mijn gezicht af te lezen. Wanneer ik halverwege de brug ben, staan er opeens drie zwaarbewapende guards voor mijn auto. Ik moet stoppen en krijg te horen dat ik niet verder mag rijden en moet omkeren. Wanneer ik uitstap en vraag wat hiervoor de reden is, vertellen ze mij dat de grens gesloten is. Het is vijf over vijf en dus mag ik niet verder! Simpel! Tja... en dicht is dicht! Toch?

Dolalghat - Zhangmuzen (Tibet) (25)

1. G&E:
    29 december 2013
    Hey (M)artin,

Wakker worden op een schoolplein terwijl de kindertjes om je auto rennen.
    Terwijl je denkt dat je ergens afgelegen in een bos staat.
    Waar en waneer maak je zoiets mee?
    En er dan iets over schrijven om aan lezers over proberen te brengen dat dit soort momenten deel uit maken van het intense genot dat reizen je geeft.

Als eerste Nederlander (Fries) met je eigen Aussie Nissan de Friendship Bridge over rijden ongelofelijk en fantastisch wat een moment moet dat geweest zijn.
    We zien het voor ons.
    Inmiddels al weer een flink eind verder.
    Martin take care nog vele veilige kilometers.
    Pas op voor de vrieskou.

Liefs G&E. xxx
  2. Tjerk en Ineke:
    31 december 2013
    Lieve Martin,

Wat een mooie verhalen en bijzondere foto’s. Hoewel de grootsheid van de Himalaya natuurlijk nooit vanaf een foto te bevatten is.
    Gelukkig neemt Aad Paul straks extra warme kleren mee om de koude dagen en nachten door te komen. En wij wensen jullie 10 mooie en bijzondere dagen.

Terwijl voor ons de laatste uren van 2013 wegtikken, breekt voor jou 2014 al bijna aan.

Voor het nieuwe jaar wensen wij jou:
    * Mooie gesprekken met bijzondere mensen
    * Welwillende douaniers met de juiste stempels
    * Bewondering, verwondering en verbazing over cultuur en
    natuur
    * In de landen die je passeert heel veel mooie vergezichten
    * En tijd en rust voor persoonlijke inzichten
    * Maar bovenal een goede gezondheid en een veilige
    thuiskomst

Enjoy and be safe.

Lieve groet,
    Tjerk en Ineke.
    Tim, Ynge, Maarten
  3. Tim Ynge en Maarten:
    31 december 2013
    Hallo lieve ome Martin,

Het was weer een jaar vol gebeurtenissen hier en bij ome Martin. Ome Martin is weer verschillende landen door geweest en heeft verschillende culturen mogen waarnemen. Maar ook hier hebben we niet stilgestaan, allemaal weer naar de volgende klas/groep en weer een neefje erbij.
    We wensen ome Martin in 2014 weer andere mooie momenten in het buitenland en een veilige terugreis.
    We kijken er ook erg naar uit dat oom Aad Paul weer naar ome Martin gaat, en hopen dat het heel gezellig wordt.

Lieve groet en een dikke kus van
    Tim, Ynge en Maarten
  4. Janine:
    3 januari 2014
    Dag globetrotter! Eindelijk maar toch werkt de digitale wereld van de familie T weer naar behoren. Link kwijt en dan de mooie verhalen eigenlijk te lang moeten missen. Jacques begon al het ergste te vrezen; ligt hij ergens in een greppel of loopt hij in een oranje gewaad op slippers ergens eenzaam te doen?!
    Maar gelukkig gaat het jou goed en ben je vertrouwd om alleen los te lopen/rijden en beleef je nog steeds fantastische dingen. Hier in Gieten stond op het schoolplein ook een tent maar dan zonder auto. Ik denk dat Bernice en Huub met iets minder verbazing naar jouw bolide zouden kijken.
    Hier is ook extra thermo ondergoed aangeschaft maar dan meer voor de sportieve beleving. Jacques en Huub draaien de nodige (60) rondjes op de ijsbaan van Kardinge, Bernice maakt heel wat uurtjes op een leuke pony en ik? Ik ben van het logistieke, dienst vervoer en ondersteuning.
  5. Janine:
    3 januari 2014
    En toen ontbrak het laatste deel.

Inmiddels ligt de kerstvakantie weer bijna achter ons en kijken de kids al uit naar de bergtoppen van Tenerife. OK iets minder qua hoogte maar iets beter qua temperatuur. Wij wensen jou nog veel plezier, mooie momenten en veel leuke ontmoetingen. Wij kijken uit naar een nieuw reisverslag. Van ons de hartelijke groeten, hou het stuur recht en Tuk Tuk uit Gieten van Huub, Bernice, Jacques en Janine
  6. G&E:
    18 januari 2014
    Мартин действительно здорово мы ревнивы.
    Между тем, Россия.
    Тщательное с водкой

Take Care xxx
  7. Berto:
    25 januari 2014
    Hé daar!
    Net weer even op zoek naar nieuwe verhalen en nieuws van het 'front'. De laatste foto's uit M'lie zijn opnieuw indrukwekkend.
    Volgens mij heb je voldoende materiaal voor een boek. Daarmee snabbelcircuit in. Voor reisbeurzen etc zijn ze altijd op zoek naar mensen die kunnen verhalen over de zaken die ze hebben meegemaakt. Met tips en trucs. Ik zal vast een aantal boekingen voor je regelen...

Veel plezier en succes nog. Hoop snel weer iets te lezen.

Greetings & kisses from us @ 41!
  8. G&E:
    29 januari 2014
    Martin,

ja het begint misschien wat vanzelfsprekend te klinken maar we zijn weer diep onder de indruk van de prachtige foto's die we zien vanuit de vrieskou in het oosten.
    Zonder dat er een verhaal bij geschreven is kunnen we ons volkomen voorstellen hoe het is.
    Eindeloze smetteloze landschapen, grensovergangen waar je vooraf nooit weet hoe het deze keer weer zal gaan, de uitnodigingen bij de lokale gastvrije bevolking, lachende kindergezichtjes die spelen met "niets".
    Wat een fantastisch avontuur.
    Hoe groot zijn de verschillen +40 in The Outback en -40 in Mongolie.
    Onafzienbare zand- en sneeuwvlakte wat een verschillen.
    Maar overal gastvrije mensen die je willen ontvangen in hun vaak zeer armoedige onderkomens.
    Mensen die het weinige voedsel dat ze hebben maar al te graag met je delen.
    Ja Martin en natuurlijk ook Margrethe (nu even niet) wat een reis wat een ervaring.

Take care xxxxx