Op route door Sri Lanka

19 december 2013 - Jiayuguan, China

Dag 355 tm 367 - woensdag 16 oktober tm maandag 28 oktober 2013

6 oktober 2013 - Tot mijn grote verbazing krijg ik bij de grensovergang van Thailand naar Myanmar te horen dat ik Myanmar niet in mag rijden. Dit terwijl ik een week geleden bij de Myanmarese ambassade in Vientiane (Laos) nog te horen heb gekregen dat mijn autopapieren en mijn visum in orde waren en dat ik bij Mae Sot, Thailand de grens met Myanmar kan passeren. Maar bij aankomst in Mae Sot blijkt het tegendeel waar te zijn. Praten als brugman helpt niet en daar sta ik dan. Ik kom Myanmar niet in! En via Myanmar reizen was voor mij de enige route om van India naar Nepal te rijden. Op 15 november heb ik bij de Nepalese grens met Tibet een afspraak met een Chinese gids om vervolgens Tibet / China binnen te rijden. Hiervoor zijn alle visa en permits vanuit Beijing georganiseerd ... en daar sta ik dan!

Mijn Thaise visum is geldig tot 16 oktober, dus ik heb minder dan tien dagen de tijd om een alternatief te vinden. Uiteindelijk is er maar één oplossing mogelijk; als het over de weg niet kan, dan maar over het water. Ik besluit de volgende dag door te rijden naar Bangkok en daar stap ik, zonder afspraak, het kantoor van NH Logistics binnen. Hier maak ik kennis met twee fantastische behulpzame mensen, Kunlaya en Tassnee. Samen met hen krijg ik het voor elkaar dat de auto op 15 oktober in een zeecontainer geplaatst wordt, in de havens van Laem Chabang. Op 19 oktober vaart het zeeschip met de container de haven van Bangkok uit om tien dagen later de haven van Chennai, India binnen te varen. Ikzelf stap 16 oktober in het vliegtuig naar Sri Lanka. Ik blijf hier tot 28 oktober en ik ontmoet hier de ondernemende Suranga Perera. Hij heeft een eigen Jeep en hiermee maak ik een rondreis over één van de mooiste, en daardoor zeker één van de verrassendste eilanden ter wereld.

Negombo - Chennai (India) (6)

Enkele highlights van deze reis:

de rondreis met de jeep door de schitterende natuur:

Dambulla - Polannaruwa (22)Haputale - Tissamaharama (6)Mirissa - Negombo

het dagelijkse leven:

Mirissa - Negombo (16)Kandy - Haputale (5)Polannaruwa - Kandy (31)Negombo - Dambulla (23)

de historie:

Dambulla - Polannaruwa (14)Negombo - Dambulla (20)

het overweldigende wildlife:

Tissamaharama - Mirissa (10)Haputale - Tissamaharama (19)Tissamaharama - Mirissa (3)

... en natuurlijk de verkoop van wasmachines, magnetrons en nog veel meer witgoed bij aankomst op het vliegveld in Colombo. Ik heb nog geprobeerd om op de terugreis nog een vaatwasser tax- free mee te nemen, maar ik kreeg hem niet in m'n koffer:

Negombo

1. Stéphanie:
    19 december 2013
    Hey Martin,

Wat fijn om weer wat van je wereldreis mee te genieten, echt geweldig! Lekker genieten en voorzichtig aan! Ik verheug me op t Nepal en Tibet verhaal!!

Liefs Stéphanie